Londen groep

De tocht naar Londen werd gemaakt door Hugo, Astrid en Sebas aan boord van de Rosa Segunda, een Dehler 35 CWS, Theo, Marijke en Ernst-Jan aan boord van de Oliefoo, een Dehler 34, en Fred en Corry aan boord van de Frigga, een Dehler Optima 92. Het was onze laatste tocht met deze fantastische boot (Zie verder het blog: www.narelle35.blogspot.nl).

vrijdag 1 augustus 2014

IJmuiden bereikt

Weer: zonnig, enkele wolkenvelden, temperatuur 24 graden, wind S2, later W3

Ook vandaag moesten wij vroeg opstaan. Natuurlijk beslissen wij dat zelf, maar als je met stroom mee naar de volgende haven wilt, zal je met het tij rekening moeten houden. Nog een reden was, dat de buurman die langs de steiger lag, had aangekondigd, al om zes uur te willen vertrekken. Gelukkig was het daar aan boord nog rustig en konden wij op ons gemak ontbijten. Onze beide buren aan de buitenkant gingen wel al eerder weg. Tegen zeven uur werd het erg onrustig en maakten veel schippers zich klaar voor vertrek. Tevens een teken dat wij ons niet verrekend hadden. Het werd om zeven uur een uittocht van zeilboten. Buiten bleek er slechts een windje van twee Beaufort te zijn. Toch hebben wij het grootzeil gehesen, maar lieten de motor bij staan. Met een gangetje van vijf knopen door het water en soms zeven knopen over de grond ging het richting IJmuiden. De automaat stuurde ons naar het waypoint voor de pieren van IJmuiden. Omdat de kust tussen Scheveningen en IJmuiden met een bocht loopt lijkt het of je steeds verder zee op gaat.  Uiteindelijk kom je prima uit.
De beide andere schepen zagen wij steeds in onze buurt. Na marifooncontact bleek, dat zij het grootzeil hadden gestreken omdat deze te veel klapperde. Bij ons viel het wel mee, maar wat later heb ik het zeil ook gestreken. Omdat wij tot Aalsmeer toch niet meer zeilen, heb ik de huik over het zeil gedaan en meteen ook de schoten van de bolle jan opgeruimd. Bij de sluis was het erg druk.


Het bleek dat de Middensluis, de Zuidersluis en de Kleine sluis een elektrische storing hadden en tot nader order niet bediend konden worden. Wij zijn aangesloten bij de al liggende schepen. Er ontstonden vele rijen van wel zes schepen. Mijn lange lijn van de rol kwam nu van pas en werd met hulp van de tussenliggende schepen naar de wal gebracht. Wij waren omstreeks elf uur bij de sluis en om één uur kwam het bericht dat het probleem was opgelost. De Zuidersluis werd gebruikt om de liggende schepen in twee schuttingen af te werken. De Oliefoo zat net bij de eerste schutting, maar de Rosa segunda en wij konden pas met de tweede schutting mee. De Oliefoo is op de fok naar zijkanaal C gezeild.


De Rosa segunda en de Frigga hebben ook nog een zeilpoging gedaan, maar door de te geringe wind maar weer snel opgegeven. Op zee had ik al plaatsen gereserveerd bij de jachthaven IJmond in Buitenhuizen. Met Marijke en Hugo ben ik gaan betalen en meteen gaan kijken of wij in het clubhuis konden eten.  Dat bleek geen probleem te zijn. Corry had onderwijl de zonnetent gespannen, want het was toch wel warm, ondanks het verkoelende briesje. Aan het eind van de middag kwamen Walter en Britta aan boord. Zij gingen ook mee uit eten. Omdat het erg lang duurde voor dat wij het bestelde eten kregen, werd door de uitbater een gratis rondje drank aangeboden. Er was keus uit 4 maaltijden, schnitzel, saté van de haas, stoofkippenvlees en kippenvlees met hete saus. Een ieder had daar een keus uit gedaan. Het smaakten ons uitstekend.


Tegen half elf zijn wij terug gegaan naar de boten en hebben wij bij Astrid en Hugo aan boord op onze laatste gezamenlijke vakantie avond thee gedronken. Britta en Walter waren al naar huis vertrokken. Wij lagen pas om twaalf uur in de kooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten